Wikipedia.com |
Tämä postaus on jutustelu-/arviomuotoinen ja puhtaasti mielipidepostaus. Aluksi puhun leffasta yleisellä tasolla ja myöhemmin tulee sitten spoileriosio, jossa pohdin tarkemmin tarinaa ja tiettyjä yksityiskohtia. Älkää olko huolissanne, varoitan ennen spoilereiden tuloa koska en halua pilata tätä leffaa keneltäkään.
Rakkauteni alkuperäistä trilogiaa kohtaan on pohjaton ja se oli ensimmäinen fantasia-scifi-seikkailu mihin koskaan tutustuin. Olin todella pettynyt prequel-trilogiaan ja kun sain parisen vuotta sitten tietää tämän sequel-trilogian todella näkevän päivänvalon, minut valtasi pelon ja innostuksen sekainen fiilis. Entä jos tämäkin oli täyttä huttua? Entä jos tämä olisikin uusi onnistunut alku Star Warseille? Markkinointi oli erittäin tehokasta ja onnistunutta The Force Awakensin ympärillä ja se herätti minussa toivoa. Elokuvantekijät ymmärsivät selvästi olla paljastamatta trailereissa liikoja. 16.12.2015 lähestyessä aloin olla aina vain enemmissä määrin innoissani.
Eilen leffan loputtua en pitkään aikaan sanonut mitään ja kaveri sitten tuumasi, etten reagoinut ihan niin kuin hän oli ajatellut. Totesin siihen, että voisin kuvitella olevani henkisesti samassa tilassa mitä kolmekymmentäviisi vuotta sitten katsojat olivat Imperiumin vastaiskun päätyttyä. Hän ei varmaan ihan hiffannut mitä tarkoitin, mutta luulen että Star Wars -fanit ymmärtävät. Olin täysin sanaton ja tunsin oloni tyhjäksi, koska minun pitää odottaa toukokuuhun 2017 tämän uuden trilogian toista osaa. Mutta kun sitä hopeareunusta haetaan niin ainakaan meidän ei pidä odottaa kolmea vuotta niin kuin 80-luvulla.
Tunsin oloni niin hyväksi, sillä olin todella katsomassa Star Wars -leffaa. Olin katsomassa Star Wars -leffaa, joka herätti henkiin sen alkuperäisen trilogian fiiliksen. Saimme aitoutta, mikä puuttui lähes täysin esiosista. Saimme perinteiset, konkreettiset lavasteet, puvustuksen, ympäristön ja hahmot, pääsimme nauttimaan tilan ja paikan tunnusta eikä kaikki näyttänyt littanalta CGI-tuotokselta. Tätä arvostin niin paljon, sillä minut valtasi tunne kuin leffantekijät todella välittivät siitä mitä olivat tekemässä eivätkä yrittäneet paeta erikoistehosteiden taakse joka välissä.
Pidinkö tästä leffasta? Vastauksena kysymykseen on kyllä, erittäin paljon. Rakastin tätä niin monesta syystä. Mainitsin jo tuon tilan ja paikan tunnun ja aidot lavasteet. Lisään siihen leffan mahtavan huumorin. Sain nauraa yllättävän paljon tilannekomiikalle ja niille ihanille viittauksille alkuperäiseen trilogiaan.
Yksi seikka mitä arvostin niin paljon oli First Orderin ja vihollisen inhimillistäminen. Alkuperäisessä trilogiassa koko vihollisten puoli oli hyvin konemaista ja oli erittäin selvää, keitä ne pahikset nyt ovat. Tässä leffassa vihollinen oli tuotu puhtaasti pahisten kerhosta enemmän harmaalle alueelle. Stormtroopereiden keskuudessa vallisee eräänlaista kumppanuutta ja siksi Finn herätti muutamissa heissä niin katkeria tunteita. Puhumattakaan Kylo Renistä, joka oli erittäin positiivinen yllätys! Inhimillistäminen toi tämän kaiken niin paljon lähemmäksi katsojaa ja antoi paljon enemmän painoarvoa tarinan emotionaaliseen puoleen.
Hahmot olivat erittäin onnistuneita. John Boyega ja Daisy Ridley oli erinomaisia rooleissaan! John Boyega on erittäin valovoimainen nuori kasvo, jolla on varmasti valoisa tulevaisuus edessään. Jo heti alussa hän vangitsi huomioni, sillä hän osasi todella näytellä, jopa stormtrooper-univormussa. Hän välitti Finnin hahmoon sellaista tunnetta, etten malta millään odottaa pääseväni näkemään miten hän vielä kehittyy näyttelijänä ja mihin suuntaan Finnin hahmo lähtee kulkemaan! Ja Daisy Ridley. Olenko ainoa jonka mielestä hän näyttää hieman Keira Knightleylta? Ridley oli Boyegan tavoin loistava valinta rooliinsa! En myöskään voi olla mainitsematta Oscar Isaacia. Poe Dameron, ihmiset. Poe. Dameron. Mahtavaa.
Ja sitten pääsemme alkuperäiseen trioon, joka on varmasti ollut yksi tämän leffan suurimmista vetonauloista. Olivatko he kaikki mukana tässä leffassa? Kyllä olivat. Oli niin ihana nähdä Han Solo ja Leia yhdessä, vaikka heidän välillään onkin selvästi tapahtunut paljon. Ja sitten on Han ja Chewie... He olivat juuri niin hieno parivaljakko mitä alkeperäisissä leffoissa. Heidän dialoginsa oli silkkaa kultaa, aivan kuten Han Solon alati renttumainen käytös. Sitä nostalgian määrää... Luke Skywalkerista mainitsen vasta spoileriosiossa.
Minun on pakko nostaa esille eräs seikka, joka on vaivannut/ärsyttänyt minua hiukan tähän leffaan liittyen. Nimittäin joidenkin ihmisten suorastaan kohtuuttomat odotukset. Ollaanpa nyt ihan rehellisiä ja lyödään pöytään fakta, josta ollaan varmaan universaalisti aika yksimielisiä: mikään ei tule ylittämään alkuperäistä trilogiaa, lyhyesti ja yksinkertaisesti. Kaikki muut Star Wars -leffat tulevat perässä. Emme haekaan alkuperäisille vertaista vaan leffaa, joka pääsee lähimmäksi niitä. Minusta on aika kohtuutonta repiä tämä leffa palasiksi sillä perusteella, ettei se ole alkuperäisen veroinen. No shit, Sherlock! Mikään ei ole ja siihenhän tämä uusin leffa ei edes pyri! Tämän sequel-trilogian tarkoituksena on esitellä Star Wars uudelle sukupolvelle sekoittaen siihen sekä uutta että vanhaa ja kertoa uusi tarina tuossa universumissa.
Täydellinen leffahan The Force Awakens ei ole, aivan kuten alkuperäisetkään eivät ole. Tietyt juonelliset kuviot hiukan jättivät toivomisen varaa ja olihan tämä aika parallel episodi IV:n kanssa. Muutama deus ex machina -kuvio nähtiin eikä erään hahmon ilmestymistä erääseen paikkaan oltu oikein kunnolla selitetty. Sitä paitsi tämän kyseinen hahmo oli niin hulvaton, että olisin mielelläni seurannut hänen seikkailuaan enemmänkin.
Katsojalle ei myöskään kerrottu historiaa juurikaan. Mitä on tapahtunut? Miksi olemme tässä tilanteessa? Näitä asioita ei pahemmin valoteta. Mutta arvatkaa mitä. Kyseessä on uuden trilogian ensimmäinen osa, joten sehän on selvää, ettei kaikkea paljasteta heti. Saamme vielä kaksi leffaa, joten on sanomattakin selvää että tarina kokonaisuudessaan jaetaan osiin. Shokeeraavaa. Joten älkää repikö pelihousuja siksi ettei meille joka ikistä seikkaa nyt kerrottu. Emmeköhän saa niitä vastauksia, kunhan tarinassa etenemme. Tämähän on seikka, mikä suututti monia prequel-trilogiassa; juoni selitettiin katsojalle niin raskaasti ettei tälle jää juurikaan tilaa omille ajatuksille tai tulkinnoille.
Olen huomannut, että osa ihmisistä haluavat inhota tätä leffaa ja hakemalla hakevat aiheita valittaa jostain. Ymmärrän ankarat ennakkoluulot kyllä (erityisesti prequel-trilogian jälkeen), mutta jestas osan kommentointia. Kun ensimmäinen teaser trailer ilmestyi skrollasin Youtuben kommentteja ja aikamoista sisältöä niissä oli. Kaksi suurinta valituksen aihetta olivat: ”How can a stormtrooper be black?!?!?” ja ”Why does Kylo Ren's light saber look like that?!?!?” Kaikille näille valittajalle totean vain, että jos valituksen aiheet ovat noin pinnallisia niin aika hemmetin hyvin menee leffalla sisällön puolesta. Ja btw, kaikki stormtrooperit eivät olleet Jango Fettin klooneja vaan osa oli rekrytoituja ihmisiä.
(Mutta saatan olla myös vähän tekopyhä koska minäkin osaan olla aika kohtuuton kirjojen suhteen jos en jostain yhtään pidä :D)
Mutta kaiken kaikkiaan pidin The Force Awakenista todella paljon. Hyvä leffa Star Wars -universumissa ja ehdottomasti vahvempi mitä prequelit yhteensä. Olen huojentunut, iloinen ja jännittynyt.
Aion mennä katsomaan leffan vielä toisen kerran, tällä kertaa 2D:nä. Otan nyt kaiken ilon tästä elämyksestä :D
Star Wars: The Force Awakens saa minulta 4.5 tähteä!
Star Wars on virallisesti elossa ja voi taas hyvin!
Leffat suosikkijärjestyksessä:
1. Episode V: The Empire Strikes Back (1980)
2. Episode IV: A New Hope (1977)
3. Episode VII: The Force Awakens (2015)
4. Episode VI: Return of the Jedi (1983)
5. Episode III: Revenge of the Sith (2005)
6. Episode II: Attack of the Clones (2002)
7. Episode I: The Phantom Menace (1999)
Listaa oma järjestyksesi kommenttiosiossa! ;)
SEURAAVANA VUOROSSA SPOILERIOSIO!
TARKOITAN ISOJA SPOILEREITA!
ÄLÄ JATKA LUKEMISTA MIKÄLI ET OLE LEFFAA VIELÄ NÄHNYT!
OLEN TOSISSANI! VALTAVIA SPOILEREITA EDESSÄ!
SPOILERS AHEAD!
Olen lukenut valitusta The Force Awakensin juonesta ja kuinka se rippaa niin kovasti Uutta toivoa. Olen täysin samaa mieltä, että yhtäläisyyksiä juonten välillä löytyy kovasti aina pienestä droidista joka kantaa sisällään huipputärkeää informaatiota Kuolemantähti 3.0:n tuhoamiseen asti, mutta olen myös varma, että se oli tarkoituskin, joten enpä ole häiriintynyt niistä. Jos toinen osa muistuttaa taas liikaa Imperiumin vastaiskua niin nurisen sitten enemmän.
Kylo Ren yllätti minut totaalisesti. Han Solon ja Leian poika?! Nerokasta! Usein vain Luke oikeasti yhdistetään Darth Vaderiin ja Leian verisukulaisuus jätetään vähemmälle huomiota, sillä hänen katsotaan usein olevan perustavanlaatuisesti hyvis. Mutta Leia on Vaderin tytär, joten oli äärimmäisen mielenkiintoista nähdä tällainen mahdollisuus hänen lapsensa kohdalla. Kylo Ren tuntui niin inhimilliseltä angstissaan yrittää kääntyä täysin pimeän puolelle vaikka tuntee edelleen vetoa valoon. Hän on varsin heikko mieleltään ja peloissaan ettei koskaan yllä Darth Vaderin tasolle. Erityisesti kohtaus jossa hän raivoissaan tuhoaa lasermiekallaan koko komentokeskuksen toi niin hyvin esille hänen kehittymättömyytensä ja kykenemättömyyden hallita tunteenpurkauksia. Olen niin vaikuttunut, että hänestä uskallettiin tehdä niin inhimillinen.
Han Solon kuolinkohtaus... Vau. En osannut odottaa sitä. Kyllähän kaikki merkit, kuten hänen suuri roolinsa tässä leffassa, viittasivat siihen, mutta ai että se silti kirpaisi. Ja Chewbacca! Koko kuolinkohtaus oli niin riipaiseva... En usko, että paluuta Kylo Renillä enää tuon jälkeen on.
Rey ja Finn toimivat parivaljakkona todella hyvin tässä leffassa. Rey on selvästi jedi ja minulla on nyt melko villi teoria hänestä. Puhun taas inhilimillisyydestä ja kuinka kumpikaan heistä ei ollut luonnonlahjakkuus valomiekalla taistelussa. Aivan kuten Luke, he joutuvat opettelemaan uuden taidon nollista ennen kuin todella voivat kehittyä mestareiksi. Tämä herättääkin kysymyksen: onko Finnilläkin Voima?
Ja sitten. Sitten tuli se kohtaus, jota olimme odottaneet koko leffan ajan. Luke Skywalkerin suuri paluu...
Näemme häntä about kymmenen sekuntia leffan lopussa. Palataan asiaan toukokuussa 2017.
Ehkä pahin cliffhanger-loppu ikinä.
Mutta ymmärrän sen erittäin hyvin. Tämä ratkaisu oli hyvin selvä: alkuperäiselle triolle halutaan kullekin antaa yhtä lailla ruutuaikaa. Han Solon hetki oli tässä leffassa ja hänen tarinalleen haluttiin antaa kunniallinen päätös. Luke Skywalkerin aika tulee koittamaan seuraavissa leffoissa, koska hänen tarinansa Jedin paluun jälkeen on varmasti erittäin mielenkiintoinen ja sen kertomiseen halutaan antaa riittävästi aikaa.
Minun teoriani seuraavalle leffalle: Rey on todellisuudessa tyyliin Luken entinen padawan, joka Kylo Renin sekoamisen jälkeen piilotettiin Jakkuun turvaan First Orderilta. Vai uskaltaisinko kenties mennä niin pitkälle ja veikata Reyta Luken tyttäreksi (tämä oli alkuperäinen teoriani)... Jaa-a, jännän äärellä ollaan :D
SPOILERIOSUUS PÄÄTTYY TÄHÄN!
Ja näin saatan sepostukseni päätökseen. Tuli paljon asiaa, sillä leffa herätti minussa niin paljon ajatuksia. En ole tänään kyennyt ajattelemaan mitään muuta kuin tuota kuvaa, niin suuren vaikutuksen se minuun teki.
Suosittelen katsomaan!
Minulla oli lippu ensi iltaan, mutta ensaanut töistä lomaa, näytös oli pöivällä, joten tämä on edessä enkä lukenut spoileria. Fox näytti ennen ensi iltaa kaikki kuusi filmiä. Itse arvotan ehkä ne järjestyksessä 4,5,6,1, 3 ja 2. Näin 2:n ja 3:n ensi illassa, muut vain tv:stä DVD:ltä.
VastaaPoistaMinusta 2-3 osissa menee homma aika väkivaltaiseksi, toivottavasti ei 7:ssa.
Voi harmi että ensi-illan missasit! Katsoin joskus lokakuussa telkusta episodi I:n mutta jätin kesken sillä en yhtään tykkää siitä.
PoistaEpisode 7 oli toiminnallinen, mutta ei liian väkivaltainen. Minusta siinä oli tasapainotettu hienosti katsojaystävällisyys ja toimintapuoli.
Amen. Aikalailla kaikkeen yhdyn, varsinkin Daisy Ridleyn yhdennäköisyyteen Keira Knightleyn kanssa! Ei ehkä niin elokuvassa, mutta mitä on haastatteluita tullut katsottua. Pidin elokuvasta todella paljon, ja menen myös katsomaan sen vielä uudelleenkin :) Mitä tulee teorioihisi, niin itse uskon tuohon mainitsemaasi alkuperäiseen. :) Järjestystä on liian vaikea sanoa, mutta kyllä tämä aika kärkeen menee. 1-3 on siellä häntäpäässä ellei jopa kokonaan pois listalta...
VastaaPoistaErityisesti kun Ridley hhymyili niin ihan yhdennäköinen :D 1-3 jäisivät minulta suosiolla listasta, sillä ne eivät yhtään nappaa... Onneksi tämä uusi trilogia vaikuttii lupaavalta näin ekan elokuvan perusteella!
PoistaTämä kommentti sisältää myös aika paljon SPOILEREITA, joten kaikki te jotka ette ole nähneet tätä elokuvaa niin en suosittele lukemaan!
VastaaPoistaIhan kuin olisi lukenut omia ajatuksia tästä leffasta, sillä olin samaa mieltä (ihan pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta) kaikesta! Öh, mistä edes aloittaisin? :D no ensinnäkin kyllä, tämä leffa muistutti uutta toivoa alusta loppuun asti, mutta oliko se sitten huono asia niin ei. Ainakin itse tykkäsin tarinan kulusta, välillä yhtäläisyydet uuden toivon kanssa, jopa naurattivat (esim. kohtaus missä verrataan kuoleman tähteä ja siitä kymmenen kertaa suurempaa "uutta kuolemantähteä"). uudet hahmot olivat loistavia. Boe Dameron oli elokuvassa vain hetkittäin, mutta hän on silti tällä hetkellä uuden trilogian lempihahmojani. Rey ja Finn olivat myös ihan loistavia! Tuosta parivaljakosta nimenomaan Rey oli minun suosikkini, mutta en kyllä löydä mitään pahaa sanottavaa toisestakaan ja minulle heräsi muuten ihan sama aavistus siitä, että Finnilläkin voisi olla myös voima! Itseasiassa olen melkein varma asiasta. :D
Itse osasin aavistaa, että se pääpahis voisi olla nimenomaan Han Solon ja Leian lapsi sillä yksi tuttuni oli lukenut star wars- kirjan joka sioittui jedin paluun jälkeiseen aikaan ja siinä Leia ja Han olivat saaneet kaksoset ja Luke opetti heitä jedeiksi. En kuitenkaan ollut ihan varma asiasta sillä huhuja kiersi ties mistä milloinkin ja jo kauan ennen elokuvan saapumista olin jo päättänyt etten uhraa ajatuksiani tälle vaan odotan siihen asti kunnes leffa toisi vastauksen tälle kaikelle. :D Itse pääpahis Kylo Ren oli kyllä ihan hyvä, mutta muutama asia hämmensi hänen kohdallaan kuten esim. hän oli harjotellut koko elämänsä, mutta silti hän meinasi hävitä vasta ensimmäistä kertaa valomiekkaan koskevalle jedin alulle? Okei, haavoittunut tai ei niin silti tuo tahtoi hieman ihmetyttää. Toki jos sinun teoriasi pidä paikkaansa siitä, että Rey olisi saanut oppia jostakin niin sitten toi olisi ihan ymmärrettävää. Kylo Reinin näyttelijä oli ihan hyvä, mutta noh voisin sanoa, että parempiakin olisi ollut ehdolla. Antaisin kuitenkin Kylo Renille arvosanaksi kasin sillä oli hän silti mielenkiintoinen ja värikäs persoona eikä jättänyt noita lukuunottamatta mitään moitteen sijaa. Plus hänen äänensä sen maskin oli ihan loistava. Ainiin jos tämä elokuvasarja pitää kiinni sen kaverini lukeman kirjan historiasta niin Kylo ja Rey saattavat olla sisaruksia? Olisi sekin aika hurja veikkaus sillä sitten menneisyydessä olisi täytynyt tapahtua jotain aika hurjaa, koska Han Solo ja Leia eivät ainakaan tämän leffan aikana näyttäneet muistavan häntä.
Han Solon kuolema! Teki mieli alkaa huutamaan siellä teatterissa sillä yksi kaikkien aikoijen lempihahmo poistui nyt lopullisesti. Okei, olihan siinä niin selviä viitteitä siihen suuntaan ja kun se kohtaus tuli niin olin jo varma, että se oli siinä. Noh ei voi mitään. Luken kohtaus oli aika pysäyttävä. Plaah, mitähän sitä vielä keksis? no yksi asia jäi harmittamaan sillä, vaikka tuo valomiekkatasitelu olikin hieno ja jännittävä jne.. niin minun puolesta ainoa asia mikä alkuperäisessä trilogiassa oli parempaa kuin alkuperäisessä oli juuri ne valomiekkataistelut esim. Kenobin ja Anakinin välinen taistelu Sithin Kostossa oli jos ei nyt elokuvahistorian niin ainakin star wars- historian yhtiä hienoimpia taisteluita ja olisin toivonut, että tälläiset taistelut olisivat jatkuneet myös tässäkin trilogiassa. Kylo Ren oli kuitenkin harjoitellut koko ikinsä ja silti hän näytti siltä, että jos hän olisi saanut vastaansa Anakinin niin taistelu olisi ollut alle kymmenen sekunnin pituinen ja Kylo Ren olisi ollut historiaa.
En nyt tällä hetkellä keksi mitään lisä sanottavaa tähän, mutta eiköhän tämä nyt toistaiseksi riitä. :D Itse annoin imdb-sivustolla arvosanaksi 9, joten se kertonee paljon itse pidin elokuvasta! Kannattaa todellakin mennä katsomaan!
"niin minun puolesta ainoa asia mikä alkuperäisessä trilogiassa oli parempaa kuin alkuperäisessä" Siis jälkimmäisessä trilogiassa. :D
PoistaMinuakaan ei vaivannut ne samankaltaisuudet Uuden toivon kanssa koska selvästi tällä uudella trilogialla on paljon tarjottavaa tuohon universumiin. Sitä vastoin sain paljon huumoria revittyä niistä kaikista viittauksista alkuperäiseen trilogiaan ja se nostalgian määrä oikeasti oli ihan huikeaa :D
PoistaMinulla oli kovat teoriat tuohon leffaan liittyen ja muutama niistä tyrmättiin heti leffan alussa. Pari niistä edelleen odottaa vastauksia ja tuo ykkösteoriani (eli Reyn mahdollinen sukulaisuus Luken kanssa) on se josta pidän edelleen kiinni. Minä en oikein usko että Rey olisi Han Solon ja Leian tytär koska vaikka esim. Luke olisi hävittänyt Voimaa käyttäen Hanin muistin niin eivätkö Leia ja Kylo Ren sen muistaisi sillä heilläkin on Voima? En tiedä, odotan kovalla jännityksellä mitä tulee tapahtumaan! :D
Oho kommentti lähti liian aikaisin.
PoistaKylo Renin ja Reyn välinen taistelu oli minusta todella mielenkiintoinen ja realistinen enkä ollenkaan häiriintynyt sen tasaväkisyydestä. Pitkin elokuvaahan näytettiin Kylo Renin epävakaata luonnetta ja kuinka hän ei todellsiuudessa ole niin paha kuin haluaisi olla. Hän ei selvästi ole mieleltään tai kyvyiltään hallita itseään niin taitava kuin haluaisi olla. Sitten kun siihen nakkaa hänen äskeisen isänsä murhan sekä loukkaantumisen kun Chewie ampui häntä vatsaan ja Reyn kyvyn hallita valomiekkaa joko aiemmilla taidoillaan (joita hän ei tiennyt tai muistanut omaavansa) tai vaistonvaraisesti hänellä ollessa selkeästi Voima niin johan kamppailu muuttui tasapuolisemmaksi. Aivan kuten alkuperäisessä trilogiassa Luke meinasi vähän väliä antaa vihan ja raivon ottaa valtaa itsestään ja se meinasi tehdä hänestä epävakaan jedin ja valomiekan käyttäjän ja samaa nähtiin tässä. Kylo Ren ei selvästi ollut mieleltään riittävän vakaa ollakseen aidosti taitava valomiekan käyttäjä. Jedinhän kuuluu kyetä hallitsemaan mieltään ja Kylo Renin angstikohtaukset eivät olleet hallitsemista :D Luulen kyllä että nuo valomiekkataistelut saavat suuremman roolin tulevissa leffoissa nyt kun hahmoille on se esitelty.
Meinasin mennä 27. päivä katsomaan leffan uudelleen (minun TÄYTYY nähdä se uudelleen) ja nyt voin sitten keskittyä enemmän yksityiskohtiin :D Katsoin myös Uuden toivon ja Imperiumin vastaiskun toissa päivänä ja nyt mietin pitäisikö tänä iltana mahollisesti Jedin paluu katsoa. Olen henkisesti a long time ago in a galaxy far, far away... Otan kaiken ilon irti tästä fiiliksestä nyt!
Tämä on jo tooodella kaukaa haettua, mutta olen nyt viime päivinä ajatellu niin, että jos Ren vaistosikin sen, että Rey on hänen sisar ja sen takia hän oli niin tolaltaan eikä täten pystynyt antamaan kaikkeaan siinä taistelussa. Eikös Sithien voima ole juuri vihasta ja raivosta lähtöisin ja he ovat silti hyviä siinä mitä tekevät, joten en itse sulata tuota. Toki Ren oli tosi epävakaa jopa sithien (vaikkei hän hän tainnut olla edes sith?) mittakaavalla, joten tiedä sitten sitä. Pitäis itsekkin käydä kattoo tuo uusiksi ja keskittyä yksityiskohtiin tarkemmin niin jos sieltä tarttuis, vaikka jotain uutta mukaan mikä viimeksi jäi huomaamatta. :D
PoistaItse katsoin myös noi parin päivän sisään ja tänään jos suinkin jaksan katson jedin paluun.:D
Mutta sithien pointtinahan oli nimenomaan kyetä kanavoimaan se viha ja raivo ja hallita näitä tunteita eikä riehua berserkkinä ympäriinsä kuin keskenkasvuinen kakara (=Kylo Ren)? Minä sain sellaisen kuvan, että Kylo Ren ei ole sith eikä edes saattanut koulutustaan päätökseen puhumattakaan siitä ettei hän ole täysin pimeän puolelle kääntynyt saatika kykene edes hallitsemaan itseään. Tähän sitten tietenkin vaikuttaa se että mikä on Reyn todellinen identiteetti ja mikä hänen suhteensa on Voimaan. Että kenties Kylo Ren onkin todella taitava mutta Rey onkin suhteessa häneen aivan yllättävän kykenevä. Mehän ei vielä tiedetä mikä on homman nimi Reyn kohalla. Tätä hommaa ehitään teoretisoimaan vaikka kuinka paljon ennen uuden leffan ilmestymistä :D
PoistaKatsoin filmin ja asetelma antaa hyvät lähtökohdat eri jatkoille, ovatko Ren ja Rey sisaruksia, serkuksia, vai ei. Kehittyykö Finnistä jedi, vai jääkö hansoloksi. Minusta yleensä sitheillä on ollut punaista valoa valomiekassa. Kylo Ran vaijutti kiukuttelevalta pikku kakaralta. Kuka pääpahis on, onko hän hologrammi tai uudelleen noussut vanha tekijä ...
PoistaKaikki nämä teoriat ovat hyvin mahdollisia ja siksi en millään malttaisi odottaa tulevia osia! Kävin itse vasta katsomassa elokuvan toisen kerran ja nyt pystyin keskittymään enemmän yksityiskohtiin, kuten siihen ettei Kylo Ren ole sith vaan ren. Ilmeisesti siis joku uusi pimeyden puolelle kääntyneiden jedien ryhmä. Snoke tulee kyllä olemaan todella mielenkiintoinen hahmo...
PoistaItsekin katsoin filmin toistamiseen ....
PoistaToivottavasti oli vielä uusintakierroksen arvoinen :D Luultavasti käyn katsomassa leffan kolmannen kerran joskus keväämmällä.
PoistaEn ole Star Warseja katsonut vielä ollenkaan tai siis pieniä pätkiä olen kyllä nähnyt, mutten ainuttakaan elokuvaa alusta loppuun. Saitpa minut kuitenkin postauksellasi kiinnostumaan niistä toden teolla :D
VastaaPoistaJa minä muuten heitin sinulle haasteen blogissani!
http://kirjamaailma0.blogspot.fi/2015/12/blogin-paivittelya-katsaus-tahan.html
Ooooi, nyt ehdottomasti katsot (mutta vain alkuperäiset) ja sitten menet katsomaan tämän uusimman leffan! :D
PoistaKiitos kovasti! :)
Tämäkin kommentti tulee sisältämään jonkin verran spoilereita (VAROITUS niille, jotka eivät ole nähneet leffaa).
VastaaPoistaKävin katsomassa Star Wars: The Force Awakens elokuvissa pari päivää sitten–oma kommenttini on että
hyvä oli! Parempi kuin osasin aavistaa.
Kylo Ren on epäilemättä inhimillisin pahis mitä olen koskaan nähnyt (no oikei, Voldemort EHKÄ) ja mietin kuoliko hän Reyn käsittelyssä–toivon että ei :)
Han Solon kuolema oli lopullinen ja pahin järkytykseni varmasti minkään elokuvan/kirjan kanssa IKINÄ. Mutta onneksi sille oli oma hetkensä–joka oli juuri sopiva! Pelkäsin että Finnkin menehtyisi, mutta niin ei onneksi käynyt.
Kaiken kaikkiaan: 4.5 tähteä viidestä–koska R.I.P Han Solo ;(
Star Wars–elokuvani suosikkijärjestyksessä:
1. Episode IV: A New Hope
2. Episode V: The Empire Strikes Back
3. Episode VI: Return of the Jedi
4. Episode VII: The Force Awakens
5. Episode I: The Phantom Menace
6. Episode III: Revenge of the Sith
7. Episode II: Attack of the Clones
Minä pidin Kylo Renistä ja miten hänet kuvattiin tässä leffassa. Hän oli nimenomaan inhimillinen eikä mitään jäätävä voittamaton pahis ja se oli nimenomaan todella mielenkiintoista seurattavaa :D Ei hän muuten kuollut! Han Solo oli minullekin järkytys... Se oli kyllä juonenkäänteiden kannalta hyvä ratkaisu mutta se kirpaisi silti niin paljon. No onneksi hän sai ruutuaikaa riittävästi että saimme hyvästella Han Solon :(
PoistaOli loistava elokuva ja mahtava tribuutti Harrison Fordille. Minusta moraaliltaan kyseenalainen revolverisankari Han Solo on aina ollut Star Wars -saagan ylivoimaisesti kiehtovin hahmo ja Luke Skywalker pelkkä Voimalla hihhuloiva New Age -pelle. Ford on myös näyttelijänä ylivertainen Hamilliin ja Fisheriin verrattuna.
VastaaPoistaHan Solon kuolinkohtaus oli koskettava ja ajatuksia herättävä. Star Wars -friikkien teoriat siitä, että Han tappoi kohtauksessa itsensä raivostuttavat minua. Avainkohtaus kuolinkohtauksen ymmärtämiseen on Hanin ja Leian kohtaus ennen sitä. Han selvästi tuntee poikansa Leiaa paremmin ("hänessä on liikaa Vaderia"). Han tietää, että hänen heikkoluonteinen poikansa on luisunut pimeälle puolelle, mutta Leia kieltäytyy katsomasta totuutta silmiin. Sen sijaan Leia pakottaa Hanin lupaamaan, että hänen täytyy yrittää pelastaa heidän poikansa. Han astuu kuolinsillalleen rakkaudesta Leiaan ja omaan poikaansa. Kylo Ren puolestaan todistaa olevansa juuri niin petollinen ja mätä pelkuri kuin Han pelkäsikin tappaessaan oman isänsä mahdollisimman raukkamaisesti tämän isänrakkautta hyväksi käyttäen. Suurta shakespearemäistä draamaa! Tämän takia Leia näyttää niin musertuneelta Hanin kuollessa: hän tajuaa ajaneensa rakastamansa miehen kuolemaan. Samalla elokuvahistorian yksi hienoimmista hahmoista Han Solo saa Harrison Fordin toivoman lopun: itsekäs keikari ja huijari osoittaa kasvaneensa ihmisenä ja uhraa itsensä rakkaidensa puolesta.
Toivon, että jatko-osissa aina niin lojaali Chewbacca saisi kunnian tappaa Kylo Renin ja kostaa Hanin kuoleman. Terveisin, Tahko
Hahaa, nauroin tuolle "Voimalla hihhuloiva New Age -pelle"-kuvaukselle :DD Vaikka Luke Skywalkerille löytyy aina aivan erityinen paikka sydämessäni lapsuudesta asti niin onhan tuo kuvaus vähän totta.
PoistaHan Solossa tuntuu eniten viehättävän ihmisissä juuri se hahmon monitasoisuus ja rosoisuus. Hän on juuri niin mielenkiintoinen, vähän keikarimainen hahmo, joka jaksaa naurattaa ja kiinnostaa kaikkien elokuvien ajan. Minusta Hanin kuolinkohtaus oli todella surullinen, mutta tavallaan myös tarpeellinen. Kylo Renin täytyy saada se jokin "ylilyönti" tehtyä, jolla hän saisi itsensä lopullisesti irti hyvästä puolestaan. Hän tietää ettei kukaan voisi enää isänsä murhan jälkeen yrittää "pelastaa" häntä ja sen siksi hän saattaa nyt täysin kääntyä pimeän puolelle kun mitkään siteet eivät häntä enää pidättele.
Harrison Ford olikin ilmeisesti lupautun vielä kerran astumaan Solon rooliin mikäli hahmo kuolisi tuossa elokuvassa. Olen sikäli kyllä tyytyväinen, miten Solo kohtasi loppunsa; se oli riittävän katkeransuloinen ja antoi sen viimeisen kruununjalokiven hahmolle. Hän yritti pelastaa poikansa ja kuoli rakkaidensa vuoksi/puolesta. Ikävä tulee kyllä tuota hahmoa, sillä kasvoin alkuperäisten leffojen parissa ja niin kovasti häneen kiinnyin... Toivon totisesti, että Chewbacca tekisi lopun Kylo Renistä, mutta luulen sen kunnian päätyvän Reylle.
Kiitos kommentistasi! :)