torstai 28. toukokuuta 2015

Back in Business

Missed me? 'Cause I sure missed you!

Olen ollut M-I-A viimeiset kaksi viikkoa, sillä velvollisuudet piti hoitaa alta pois. Pääsykokeet ovat nyt ohi ja kesäni on alkanut.

Kävin viime viikolla Turussa tekemässä kaksi koetta, historian ja uskontotieteen/kansatieteen/folkloristiikan (kolmen aineen materiaali siis yhdessä kokeessa). Haluaisin opiskella uskontotieteitä, sillä uskonnot kiinnostavat minua kovasti maailmanlaajuisena ilmiönä ja nimenomaan se tutkimuksellinen ja maallisempi lähestymistapa niihin on minulle tärkeää (teologia on liian uskonnollista minulle ja minä olen liian sekulaari teologialle. Emme tulisi toimeen keskenämme.). Minulle on toisaalta ihan sama, olisiko pääaineeni uskontotiede vai historia, sillä molemmista pääsisin unelma-ammattiini, joka on uskontohistorian tutkija (kuulostanko siis vähän tylsältä :D).

Pääsykokeista jäi vähän paha maku suuhun. Aika loppui kesken toisen kokeen. Panostin liikaa muihin tehtäviin ja yhden tekstin kirjoittamiseen jäi liian vähän aikaa. Jouduin jossain viidessätoista minuutissa vääntämään vastauksen, jonka tietosisältö oli päin helvettiä ja jonka rakenne olisi saanut lukion äidinkielenopettajani itkemään katkeria kyyneliä. Hävetti joutua palauttamaan niin kamala vastaus. Se on myös se vastaus, joka ihan satavarmasti tulee hylkäämään koko suoritukseni siinä kokeessa. Mutta jooh, eipä kai siinä. En ole luovuttamassa, koska uskontotiede ja historia ovat ne minun juttuni.

Turku on kiva kaupunki ja tiedän, että osotteeni tulee vielä jossain vaiheessa olemaan siellä. Vietin tuolla visiitillä neljä yötä Omppuhotellissa ja parasta oli, että pääsin katsomaan jääkiekon mm-kisojen kulta- ja pronssiottelut isosta ruudusta. Jep, seuraan lätkän ja futiksen arvokisoja aktiivisesti. Tuli taas näiden mm-kisojen aikana nautittua helkkarin hyvästä pelistä ja myös ”hieman” kirottua jälleen tuomarointia (viime vuoden finaali ei ollut kaunista katsottavaa... saatika kuunneltavaa, ainakaan minun osaltani). Tuomarointi oli välillä ihan umpisuolesta. Sääli, että Suomi putosi sellaisen pelin jälkeen... Jääkiekko tosiaankin kuumentaa tunteet.

Aloitin virallisen kesäni maanantaina käymällä kaupungissa kavereiden kanssa. Tuli pääkirjastolla käytyä ja löysin juuri sen kirjan, mitä etsinkin, nimittäin Koushun Takamin Battle Royalen. Samalla reissulla tein ilahduttavan löydän: olin vajaa kuukausi sitten hukannut lempikirjanmerkkini ja löysin nyt sen palauttaessani yhtä kirjaa. Joo, se oli siellä välissä, missä muuallakaan :D Onneksi en palauttanut kirjaa vilkaisematta kannen alle... Olisin menettänyt suosikkini. Kävimme myös kahvilla ja kirjakaupassa, josta kävelin ulos tyhjin käsin. Siinä on sitä itsehillintää, mitä tarvitsen. Yritän rajoittaa uuden luettavan hankintaa ja olen onnistunut aika hyvin, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Battle ja rakas kirjanmerkkini ♥

Ja näin tyylikkäästi (ja itselleni anteeksiantavasti) liu'un kirja-aiheeseen... Kävin tänään hakemassa postista kauan odottamani paketin. Olen haikallut Anthony Doerrin teoksen perään jo syksystä asti, sillä se vaikuttaa juuri minun kirjaltani. Lisäksi toissa viikolla ilmestyi viimeinkin Susan Een Penryn and the End of Days -trilogian viimeinen osa, End of Days. Olen odottanut kirjaa puolitoista vuotta. Puoli. Toista. Vuotta. Ette voi kuvitellakaan miltä tuntui saada se kaksi viikkoa sitten käsiin, mutta olla vielä lukematta muiden velvollisuuksien puskiessa edelle. Musertavaa, voin luvata. Nyt kiireet ovat sitten ohi ja saan vihdoin tarttua näihin kauan odottamiini teoksiin. En voisi olla iloisempi!

Näitä olen odottanut niin kauan.

On siis lienee sanomattakin selvää, että aion omistaa kesäni kaiken muun kivan lisäksi myös lukemiselle. Listasin huhtikuun alussa kesän TBR-listani ja yritän parhaani mukaan – mutta stressiä ottamatta – lukea läpi nuo kirjat. Olen spontaani lukija ja menen tunteen mukana, mutta minulla on myös työpöydän reunalla kirjapino, joka kiljuen odottaa päästä luettavaksi. Tein siis myös touko-kesäkuulle oman listan, jonka kirjat ainakin yritän kahlata läpi.

Yrittäkää saada selvää käsialastani :D

Tällaista listaa olisi tiedossa. En kuitenkaan aio ottaa paineita kaikkien lukemisesta. Lista antaa vain osviittaa, mitkä teokset odottavat vuoroaan.

Oi hei jei, sain takaisin Game of Thronesin kolmosseasonini puolen vuoden lomailulta! Tehtiin kaverin kanssa jo suuret suunnitelmat useamman vuorokauden kestävästä GoT-maratonista. Edellisen pidin hänen kanssaan viime kesänä ja tuli valvottua pari yötä putkeen. Oltiin vähän kuolleita jälkeenpäin, mutta hauskaa oli :D Sarja. On. Niin. Hyvä. Toivottavasti kirjatkin ovat!

Tässä meille maratoonattavaa. Neloskausi olisi vielä aika jees.

Eipä minulla muuta pointtia tässä postauksessa ollut kuin infota olevani elossa, päivittää blogi ajan tasalle ja kertoa, mitä olen touhunnut ja mitä suunnittelen touhuavani.

Mikä niissä pahvilaatikoissa kissoja oikein viehättää? :D

Oikein hyvää kesää siis kaikille! :)

14 kommenttia:

  1. Olipa kiva kuulumispostaus :)

    Harmi, jos pääsykokeet tuntuivat menneen mönkää, tuttu tunne.. Mutta tosi kiva, jos kuitenkin Turkuun päätyisit! Toivotan tervetulleeksi ;)

    Minäkin haluaisin muuten ihan kuollakseni lukea tuon Doerrin kirjan. Vaikuttaa vain niin hyvältä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Joo kyllähän se harmittaa... Historia meni hyvin, mutta en usko sen menneen riittävän hyvin sisäänpääsyyn. Mutta Turkuun aion vielä päästä, vaikka aikaa menisikin :D

      Aion lukea Kuoleman asetelman ensin ja sitten lukea Doerrin kirjan vih-doin-kin. Olen odottanut sitä niin kauan ja se vaikuttaa aivan tajuttoman hyvältä teokselta ja niin minun kirjaltani! Toivottavasti sinäkin tykkäät :D

      Poista
  2. Jotenkin niin hyväntuulinen postaus, oli ihana lukea! :) Hieno kesä sulla tulossa, itse pääsen lomalle vasta juhannuksen maissa, koska hikkelapsi ja kesälukio. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Kesälukio, voi apua :D Älä polta itseäsi loppuun ja muista ihan lomaillakin (kuten kesällä on tarkoituskin)!

      Poista
  3. Mukava postaus! :) End of Days... Minä en vielä ole saanut kirjaa näppeihini, joten odotan innolla tuomiotasi. An Ember in the Ashes on myös ehdottomasti lukulistalla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! End of Days on kyllä niin pitkään antanut odottaa itseään, etten voisi olla iloisempi siitä nyt. Toivottavasti päättää trilogian kunnialla! Tahirin kirjaa olen myös odottanut kovasti, sillä antiikin Rooma koukkuna vetoaa minuun kovasti :D

      Poista
  4. Kuulumis-postauksia on kiva lukea :) Minuakin tuo Doerrin kirja kyllä kiinnostaa kovasti, mutta saatan odottaa vielä hetken enimmän pölyn laskeutumista, ettei olisi liian suuret odotukset..

    Ja ihana kissa! Joku niissä pahvilaatikoissa on, mikään kissa ei ikinä voi vastustaa niitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tätä oli kiva kirjoittaa :) Minä en malta enää kauemmin odottaa, kun syksystä asti sen perään haikaillut. Toivottavasti kirja on kaiken sen hypetyksen arvoinen!

      Aw, Kasper kiittää kovasti :) Kirjapaketit ovat sekä minulle että kissalle parhaita ikinä: minä saan kirjani ja kissa saa pahvilaatikon ja pakettinarut, joista se ei millään saa tarpeeksi ♥

      Poista
  5. Pääsykokeet ovat kova koitos, mutta niiden eteen täytyy taistella. Haaveita ei saa jättää pelkäksi puheeksi. Selvitin itse eläimelliset kokeet aikoinaan, raksia ruutuun yliopiston yhteisvalinnassa. Ei siinä järkeä kysytty, vaan istumalihaksia, kuvatekstejä ja kaikkea p------. Mutta selvitin.

    Olen suorittanut myöhemmin muutakin, lukenut uskontotieteen kursseja. Minusta se on mielenkiintoinen alue. Olisin voinut valita yhtä hyvin historian bilsan sijaan.

    Nauti nyt muusta lukemisesta. Ja katille terkut minun kahdeksalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne todella ovat haastavia. Harmittaa sinänsä, miten näissä kokeissa kävi, sillä haluan todella kovasti päästä lukemaan juuri noita aineita. Historian koe meni hyvin, mutta tuskin niin hyvin että riittäisi sisäänpääsyyn ja usk./kans./folk. kokeessa aika loppui kesken ja yksi vastaus jäi pahasti kesken. No ensi vuonna uudestaan, sillä sisään aion päästä!

      Sen teen :) Ja Kasper kiittää kovasti!

      Poista
  6. Welcome back! Ja se tunne ei tosiaan ole kiva kun kokeesta poistuu hiomaton, keskeneräinen tai hätäilty vastaus palautettuna ja siksi koska aika loppui kesken. Jälleen kivat lukusuunnitelmat sinulla kuitenkin kesäksi! Tämä Hysteria vaikuttaa mielenkiintoiselta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thank you! :) Joo jäi kyllä aika paha maku suuhun ja harmittaa lujasti, miten tässä kävi :\ No mutta aina on ensi vuosi, jos tällä kertaa ei paikkaa tule. Hysteria on viimeinen Megan Mirandan kirja, jota en ole lukenut ja hieman harmittaa että nyt sitten pitää aina odottaa niin kauan uutta kirjaa. Pidän hänen kirjoistaan aivan valtavasti!

      Poista
  7. Sinulla on kaunis käsiala! uskontotiede kuulostaa mielenkiintoislta. Muistan lukiosta maailman uskontojen valinnaiskurssin, josta pidin suuresti. Uskonnot ovat kiehtovia, vaikka itse olenkin kirkosta eronnut ja paheksun kristinuskon ylenkatsetta toisiin näkemyksiin.

    Hain aikoinaan - olisiko ollut vuosi 2008 - folkloristiikkaan Jyväskylään. Pääsin kuitenkin saman vuoden syksyllä Ouluun arkeologiaan (yhteinen koe arkeologialla ja kulttuuriantropologialla), joista jälkimmäiseen hain pääasiallisesti. Nyt tosin olen vaihtanut kirjalisuuden puolelle, joka on enemmän minun juttuni.

    Valmistuin ylioppilaaksi jouluna 2005 eli väliin ehti jäädä pari vuotta ennen kuin pääsin yliopistoon. Sai olla koko ajan hakemassa opiskelupaikkaa - lukemassa pääsykokeisiin ja reissaamassa ympäri Suomea akselilla Oulu-Kouvola - ja työkkärin tädit olivat inhottavia juoksuttajia. Onneksi ne ajat ovat takana... Pitäisi valmistuakin tässä piakkoin.

    Battle Royale pitäisi lukea jossain vaiheessa. Tällä hetkellä tosin luettavana tuo Doerrin teos, joka on aivan ihana! ♥ Toivottavasti tykkäät siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Uskontotiede kiinnostaa minua aivan valtavasti. Jo yläasteella kiinnostuin uskonnoista ja lukiossa otin kaikki kurssit, mitä pystyin ja kirjoitin aineen. Olen muuten samaa mieltä tuosta ylenkatseisesta asenteesta, mitä kristinusko pitää muita uskontoja kohtaan. Olen sekulaari, aktiivisessa uskossa ateisti ja aktiivisessa tiedossa agnostikko, kritisoin, kyseenalaistan ja haastan uskontojen näkemyksiä. Siksi haluan opiskella nimenomaan uskontotieteitä, jossa on maallinen lähestymistapa uskontojen tutkimukseen. Toivottavasti pääsen vielä joskus sisään!

      Tämä on minulla nyt toinen välivuosi enkä yhtään harmittele niitä, sillä olen saanut mahtavaa työkokemusta molempina vuosina (kouluavustajana ja maakunta-arkiston harjoittelijana). Kaipaan kuitenkin jo takaisin koulun penkille ja opiskelemaan, sillä minulla on selkeä visio jo siitä, mitä haluan opiskella. Ja aion kyllä vielä sinne Turkuun päästä opiskelemaan!

      Battle on ollut listoillani niin kauan, että nyt pitää saada se kesän aikana luettua. Doerrin meinaan itsekin aloittaa ihan pian!

      Poista

Jaa mietteesi!