Nimi:
Wither
Trilogia/sarja: The Chemical
Garden, #1
Kirjailija:
Lauren DeStefano
Kustantaja:
Simon
& Schulster
Julkaisuvuosi: 2011
Sivuja: 358 + 7
englanninkielisessä pokkarissa
Luettavaksi: Omasta hyllystä
Tähdet: ★★☆☆☆
Juonikuvaus: Lähitulevaisuuden
maailmassa geneettinen suunnittelu on muuttanut uudet sukupolvet
aikapommeiksi: miehet kuolevat 25 vuoden ikäisinä ja naiset 20
ikäisinä. Samalla kuin tiedemiehet yrittävät epätoivoisesti
kehittää pelastavaa lääkettä kuolevalle ihmiskunnalle, nuoria
tyttökä kaapataan järjestelmällisesti ja myydään
moniavioliittoihin vaimoiksi synnyttämään lapsia kuolevaan
maailmaan. Kun 16-vuotias Rhine kaapataan, hän löytää itsensä
maailmasta, jossa rikkaudet, etuoikeudet ja ylellisyydet ympäröivät
häntä. Hän saa kaiken, mitä vain voisi toivoa – paitsi
vapauden.
Kun
Rhine alkaa tutkia uuden aviomiehensä kartanoa, hän saa huomata,
ettei kaikki ole sitä, miltä ulkoapäin saattaa näyttää. Komean
Gabrielin, palvelijan, avulla Rhine ryhtyy suunnittelemaan pakoaan
ennen kuin hänen elinaikansa loppuu.
Ajatukseni: Vöe
tsiisys ihan oikeasti. Wither
ei ollut hääppöinen.
Ihan
alkuun minun on pakko kehua tämän kirjan ulkoasua, se on meinaan
niin kaunis. Yksi kauneimpia ulkoasuja, mitä olen koskaan nähnyt.
Minulla
on ollut mukava yö/aamu: myöhälle eilisiltaan venähtäneen lenkin
jälkeen ajattelin, että ennen nukkumaanmenoa lukaisen jäljellä
olleet sata sivua Witheristä
ja alan sitten
nukkumaan. Lukeminen sujui tahmaisesti, sitten en saanut unta, luin
taas vähän enkä taaskaan saanut unta. Siinä se koko yö vierähti
ja kello noin kuusi, kun lopulta luovutin nukkumisen suhteen ja
päätin laittaa pannullisen kahvia tulemaan. Seitsemän jälkeen
hain kissanruokaa Siwasta. Witheristä
oli jäljellä vielä
muutama kymmentä sivua.
Pidin
itseni kiireisenä sinne kahdeksaan asti, kunnes lopulta laitoin
vanhoja piirrettyjä VHS:ltä pyörimään, rojahdin sohvalle ja
päätin suoriutua viimeisistä sivuista. Ei ollut helppoa. Ötökän
elämää ehti mennä,
sitten Pieni merenneito
osa 2 ja parhaillaan
pyörii Barbie
Pähkinänsärkijä -baletissa. Suloista
nostalgian havinaa.
Witherin sain viimeinkin
loppuun. Enkä ole tyytyväinen.
(Yöstäni
ja aamustani kertominen toimikoon anteeksipyyntönä sille, että
tästä kirjoituksesta tulee pitkä ja vihainen, täynnä
turhautumista ja ripittämistä. Yrittäkää ymmärtää, olen
väsynyt :D)
Wither
kertoo
tarinan 16-vuotiaasta Rhinestä, joka kaapataan ja myydään vaimoksi
rikkaalle, naiiville, täysin tietämättömälle 21-vuotiaalle
pedofiilille kahden muun tytön tavoin. Loput pakettiautollisesta
tyttöjä ammutaan, koska he eivät kelvanneet tälle miehelle.
Toinen tytöistä on 13-vuotias Cecile, joka katsoo moniavioliiton
taivaan lahjana ja toinen 18-vuotias Jenna, joka vihaa uutta
aviomiestään enemmän kuin mitään muuta ja on häilyvästi
luovuttamassa elämässään. Uudessa avioliitossaan tytöt saavat
mitä ikinä vain haluavat, oli se sitten vaahtokylpy, hienot
vaatteet, karkkia tai jättitrambolini – pyydä vain, sen saat.
Mutta ah ja voih! Rhine ei olekaan tyytyväinen uuteen elämäänsä,
joten hän alkaa suunnitella pakoa über-yksiulotteisen palvelijan,
Gabrielin kanssa.
Voi
perkele, että minua on alkanut ottaa päähän aivan ääliömäiset
asetelmat ja maailmanrakennus viimeaikaisissa
dystopia/post-apokalyptisissä kirjoissa. Tässä kirjassa faktat
olivat aivan päin helvettiä eikä kirjailija vaivautunut ottamaan
selvää asioista yhtään.
Ja
se saa minut näkemään punaista! On kirjailijan osalta silkkaa
laiskuutta ja lukijan halveksuntaa, että asetelmaa yritetään
selittää aivan käsittämättömän naurettavilla syillä, joissa
on törkeän ammottavia aukkoja logiikassa ja faktoissa. Ainoa termi,
jolla tämän kirjan asetelmaa ja maailmanrakennusta voidaan
luonnehtia on AIVOPIERU.
Witherissä
eletään
lähitulevaisuuden maailmassa, jossa kolmas maailmansota on tuhonnut
sekä napajäätiköt että kaikki muut maanosat paitsi
Pohjois-Amerikan (=Yhdysvallat), koska siellä on kaikkein
kehittynein teknologia. Ihmiset ovat onnistuneet Jumala-leikissään:
syöpä, allergiat, yms. taudit ovat onnituttu parantamaan kokonaan.
Leikillä on ollut kuitenkin ikäviä seurauksia. Miehet kuolevat
25-vuotiaina ja naiset 20-vuotiaina salaperäiseen virukseen, johon
ei ole vielä onnistuttu kehittämään parannusta. Jäljellä on
enää vain nuoria tai ensimmäisen sukupolven edustajia, jotka
lähenevät 70 ikävuotta.
Yhdysvalloissa
on valtaisa orpolapsiongelma, koska he joutuvat kasvamaan yksin kun
heidän vanhempansa kuolevat. Siksi tyttöjen täytyy pitää varansa
liikkuessaan yksin kaduilla. Heitä kaapataan järjestelmällisesti,
jotta heidät voidaan viedä prostutioiduiksi bordelleihin tai
rikkaiden miesten vaimoiksi ja synnytyskoneiksi hienoihin
seurapiireihin ja rikkaisiin kartanoihin. Naiset ovat menettäneet
täysin oikeutensa ja heidät kelpuutetaan ainoastaan palvelijoiksi.
Minä
olen niin kyllästynyt siihen, että kirjailijat vääntävät toinen
toistaan naurettavimpia asetelmia voidakseen vain tagittaa kirjansa
dystopiaksi. Tässä
kirjassa ei ollut järjenhiventäkään.
Kävin eilen mielenkiintoisen keskustelun isoveljeni kanssa aiheesta
kolmas maailmansota ja mitä siitä seuraisi. En ala selvittää
yksityiskohtaisesti keskustelumme kulkua, mutta pääasia on tämän:
jos kolmas maailmansota todella syttyisi, Yhdysvallat ei
todellakaan selviäisi
siitä naarmuitta ja jatkaisi elämää samalla kun koko muu maailma
on täysin veden peitossa ja tuhoutunut. Ehei, ei todellakaan
selviäisi.
Jos
kolmas maailmansota syttyisi, ensimmäisenä tuhoutuisivat
ydinasevaltiot – eli Yhdysvallat, Venäjä, Kiina, Pohjois-Korea,
Iso-Britannia, Intia ja niin edelleen. Nämä olisivat ne, jotka
ensimmäisenä pyyhkäistäisiin pois maailmankartalta. Yhdysvallat
olisi viimeinen, joka sodasta selviäisi. Sveitsi olisi aika
vahvoilla tilanteessa. Ja vaikka joku vielä alue Jenkeissä
selviäisi ydisasetykityksestä, maa kärsisi niin järkyttävän
pahoista säteilyistä, ettei terveitä lapsia syntyisi täyttämään
maata ja lopulta koko ihmiskunta kuolisi sukupuuttoon. Sitä paitsi
Jenkillä ei edes ole kaikkein kehittynein teknologia maailmassa,
vaan se pokaali menee suoraan Aasiaan. Tiedättehän, Kiinaan ja
Japaniin.
Kuinka
helkkarissa sota on onnistunut hävittämään napajäätiköt ja
kaikki muut mantereet paitsi Pohjois-Amerikan? Kuinka
se on mahdollista? Tämä
kirja murhaa logiikan. Mikäli – siis mikäli
–
ihmiset ovat jollakin käsittämättömän megalomaanisella
supermegahypermammuttiaseella onnistunut tuhoamaan jäätiköt,
vedenpinnan korkeus nousisi, mitä, arviolta 60 metriä?
Puhuttamattakaan lämpötilamuutoksista. Ja mikäli tämä sama ase
onnistuisi tuhoamaan kaikki muut maanosat, kaikki vuoristot
(HIMALAYAN, todellako?!?!?) niin miten perkeleessä Yhdysvalloissa
voi elämä jatkua silkkana luksuksena ja runsaudensarvena?
Witherin tapahtumat
sijoittuvat FLORIDAAN. Jos napajäätiköt todella sulavat kuten
kirjailija yrittää todella lukijoille uskotella, kuinka hiivatissa
Florida voi vielä olla olemassa eikä uppisukkeluksissa ihmeellisen
Atlantiksen tavoin? Jenkkilandiassa elämä jatkuu kaikesta
tästä huolimatta aivan yhtä
normaalisti, mitä nytkin. Kuinka se on voi olla mahdollista? Ihmiset
ajelevat autoilla, nauttivat rikkauksista, herkuttelevat mansikoilla
ja kaiken maailman muilla herkuilla. Mutta kun totuus on se, että
Yhdysvallat sortuvat ilman muuta maailmaa! Yhdysvallat ovat täysin
riippuvaisia muun muassa Kiinasta, joka käytännössä omistaa tuon
egoistisen kuppikunnan, joka kuvittelee olevansa maailman napa, Jumalan valitsema ja
avoin kansa, mutta todellisuudessa onkin lähes tulkoon
Pohjois-Korean kaltainen poliisivaltio. Yhdysvallat olisivat täysin
pulassa, mikäli muu maailma lakkaisi olemasta.
Minä
niin inhoan mystisiä tauteja ja viruksia, joille ei anneta mitään
selityksiä ja joilla yritetään vain rakentaa ”dystopista”
maailmaa paremman keppihevosen puutteessa. Tämän kirjan virus on
niin epäuskottava. Millainen tauti muka toimii niin tasalukuisena,
että heti kun syntymäpäivä tulee, ihminen sairastuu ja kuolee. Ei
sellaista ole olemassakaan! Tämä on niin turhauttavaa! Ja sitten
selitys viruksen synnylle ja miksi kaikilla uusilla sukupolvilla on
muka tämä sama kohtalo kuolla nuorena. Geneettisen muuntelun
luulisi nyt olevan ihan helvetin kallista ja ettei sitä tarjota
jokaiselle ihmiselle, vain rikkaille ja etuoikeutetuille. Miten
kaikilla ihmisillä on muka varaa päästä geneettisiin hoitoihin?
Ei se toimisi niin!
Miksi
ihmeessä tyttöjä kaapataan kaduilta ja kotoa? Tytöt ovat
kultaakin kalliimpia, tai paremminkin heidän kohtunsa ovat.
Päähenkilö kertoo, että maalla on valtava ongelma orpolasten
kanssa, joten eikö olisi loogista poimia näitä kodittomia lapsia,
jotka olisivat varmasti enemmän kuin mielissään päästessään
elämään ylellisyyteen vaimoiksi ja synnytyskoneiksi? Ja miksi
helvetissä heti alussa tyypit ampuvat tusinan verran tyttöjä?
Miksi? Jos on ongelmia
kuolevan ihmiskunnan kanssa, niin kannattaako sitä nyt ladata ainoat
toivot ihmiskunnan säilymisen kannalta täyteen lyijyä? Missä
tässä on oikeasti mitään järkeä? Miksi kukaan vaivautuisi hankkimaan lapsia, koska ihminen ei elä pariakymmentä vuotta kauemmin? Voi sitä turhautumisen
määrää!
Lisäksi
DeStefanon mukaan Columbus oli se, joka kolmella laivallaan purjehti maailman ympäri ja todisti
maapallon olevan pyöreä. Hmm! Ja mitähän minä olenkaan
historiantunnilla sitten oppinut! Hemmetti, minä kun luulin, että
ensin Magalhães
ja hänen kuoltuaan Filippiineillä Juan Sebastián Elcano sen todisti. Perhana, on se hyvä, että tämä
kirja oikaisee kaikki nämä väärät uskomukset, mitä minulla on
koskaan ollut – mistään asiasta!
Kaikki
tämä on aivan älyttömän typerää, typerää, typerää! Minulla
ei meinaa riittää edes sarkasmi kuvastamaan kaikkea tätä
aivopierujen määrää, mitä tämä kirja tarjoilee täysin
pokerinaamalla. Eiköhän pointtini tullut jo selväksi tähän asti.
Siirtykäämme hahmoihin.
Päähenkilö
Rhine ei ollut se penaalin terävin kynä. Toki, on kamalaa joutua
myydyksi rikkaaseen elämään, mutta Rhinen kanssa en millään vain
ollut samalla aaltopituudella. Olisin todennäköisesti tuntenut
häntä kohtaan enemmän empatiaa, mikäli hän ei olisi ollut
sellainen Mary Sue ja täysi sukka. Kyllä, sukka. Rhinen näkemys
ovelasta naamioitumisesta on piilolinssien käyttö ja hän väittää
vihaavansa uutta elämäänsä, mutta aina vain velloo kaikessa siinä
hienoudessa, mitä se tarjoaa. Rhine haluaa pääasiassa paeta
uudelta aviomieheltään voidakseen palata kaksoisveljensä Rowanin
luokse, mutta hänpä ei hirveästi näe vaivaa suunnitelmansa toteuttamiseen, vaikka tilaisuuksia oli tusinan verran. Ongelmani oli, että kaikki Rhinessä tuntui niin etäiseltä
ja yksiulotteiselta, että minulle oli yksi hailee, miten hänelle
kävi.
Linden
on 21-vuotias mies, joka valitsee itselleen kolme uutta vaimoketta,
koska hänen nykyinen vaimonsa ja elämänsä rakkaus, Rose, tekee
kuolemaa viruksen takia. Hän katsoo Rhinen eriparisilmiin ja ah, hän
huomaa heti kuinka erityinen Rhine on! Rhine jopa näyttää ihan
hänen kuolevalta vaimoltaan! Ja sehän ei ole yhtään karmivaa! Linden oli
oksettava, suoraan sanottuna. Tarinassa yritetään uskotella, että
Rhinen ja Lindenin välille kehkeytyy todellinen yhteys ja jotakin
rakkauden tapaista ja ettei Linden ole lainkaan niin paha ihminen,
mitä alussa saattoi luulla. Mutta ei, kyllä hän oli paha, todella
oksettava ja paha.
Rhine
ja kaksi muuta vaimoa viettävät kartanossa vuoden, ja sinä aikana
Linden ehtii panna 13-vuotiaan lapsen raskaaksi ja harrastaa seksiä
toisen vaimonsa kanssa, joka vihaa miestä enemmän kuin mitään
muuta. Mutta Rhineen hän ei kajoa. Koska hän rakastaa tätä.
Bullshit. Linden nai mieluummin 13-vuotiasta lasta kuin
suosikkityttöään koko vaimotriosta. Koko vuotena mies ei muka
yritä koskea Rhineen. Tämä kirja ei ollut mikään
selviytymistarina, koska Rhine ei lopultakaan joutunut tekemään
yhtään mitään selviytyäkseen vaan kaikki tarjoiltiin suoraan
hänen nenänsä alle. Rhineenhän ei kajottu sormenpäälläkään,
koska kirjailija ei ilmiselvästi halunnut joutua kuvaamaan
päähenkilön seksuaalista kärsimystä. Rhine oli kuin pyhä lehmä.
Gabriel
oli täydellisen yhdentekevä hahmo. Häntä ei edes näkynyt
suurelta osin tarinaa. Hän oli silkka pahvinukke, joka toimi vain
apuvälineenä juonelle. Uskoin enemmän Rhinen ja Lindenin
suhteeseen kuin Rhinen ja Gabrielin. Hahmokehitys näiden kohdalla
oli aivan olematonta enkä yksinkertaisesti välittänyt
yhdestäkään hahmosta. Koko
kirjan pahis ei edes ollut todellinen pahis, koska hänen
”pahuuttaan” ei koskaan varsinaisesti osoitettu muuten kuin
siten, että päähenkilöllä oli ”sellainen tuntuma”. PYH.
Loppu tässä kirjassa oli naurettavan sovinnainen.
Tässä
kirjassa on kuitenkin ulkoasun lisäksi kaksi muuta asiaa, joista
oikeasti pidin. Yksi on vaimojen välit. Etenkin Rhinen ja Jennan
välille syntyy aitoa ystävyyttä ja sisarillisuutta, ja he olivat
valmiina tekemään paljon toistensa eteen. Minä pidin siitä.
Toinen asia, mistä pidin oli DeStefanon kaunis kieli. Se oli todella
sujuvaa ja mukavaa, ja huomasin lukevani joitakin lauseita uudestaan,
koska ne olivat rakennettu kivasti ja kauniisti. Pidin kielestä
paljon.
No
niin. Spy Kids 3 loppui
jo ja nyt pyörii Digimon -elokuva. Mutta
ihan sama, taidan jättää tämän arvostelun tähän – eiköhän
pointtini ja syyni huonolle arvosanalle tullut selväksi jo. En
tiedä, luenko seuraavaa osaa. Jotenkin epäilen. Voisin melkein ihan
vain piruillakseni sanoa, että tätä kirjaa sopii lukea kunnon
aivot narikkaan -fiiliksellä.
Lukunäyte:
Chapter 3, sivut 29-30
I'm
led down the hall again, and into an elevator that requires a key
card in order to work. Deirdre stands beside me, looking rigid and
worried. ”You'll meet Housemaster Vaughn tonight,” she whispers.
The blood has drained from her face, and she looks at me in a way
that remids me she's just a child. Her lips purse in – what?
Sympathy? Fear? I don't know, because the elevator doors open and she
returns to herself, guiding me down another, darker hallway that
smells of antiseptic, and through another door.
I
wonder if she has any advice for me this time, but she's not even
given the chance to speak before a man says, ”Which one is this?”
”Rhine,
sir,” Deirdre says, not raising her eyes. ”The sixteen-year-old.”
I
wonder, briefly, if this man in the Housemaster or the Governor who's
to be my husband, but I don't have the chance to even look at him
before there's a stinging pain in my arm. I have only time to process
what I'm seeing: a sterile, windowless room. A bed with a sheet, and
restraints where arms and legs might go.
Keeping
in theme with all the other things in this place, the room fills with
shimmering butterflies. They all quiver, and then burst like the
strange bath bubbles. Blood everywhere in their wake. Then blackness.
The
Chemical Garden –trilogia
Wither (2011)
1.5 The Seeds of Wither (2011)
Fever (2012)
Sever (2013)
Olenkin odottanut, milloin tästä kirjoitat. Luin tämän kai vajaa puoli vuotta sitten. En minäkään ollut kovin ihastunut, mutta sinun suhtautumisesi taisi olla vielä nuivempaa. :D Minua kirja ei näin paljon ärsyttänyt, lähinnä jäi vähän mitäänsanomattomaksi. Olen huono jättämään sarjoja kesken (tai ainakaan päättämään, että en aio lukea muita osia), ja tämä sarja on nyt määrittelemättömällä tauolla. On ihan eri asia, milloin noita muita osia luen, koska en ekaan osaan ihastunut ja lukulistallani on paljon houkuttelevampiakin kirjoja.
VastaaPoistaMinua niin ärsytti tätä lukiessa kaikki ne aivopierut ja vielä kun päälle lisää valvotun yön niin avot!, tämä on lopputulos :D Minäkään en oikein tykkää jättää sarjoja kesken, mutta jotkut on vain sellaisia, mitä ei vain saata jatkaa. Mutta kuka tietää, jos joskus hamassa tulevaisuudessa käy niin, että kaikki luettava loppuu, niin saatan ehkä lukaistakin seuraavan osan. Ei olisi meinaan aivan mahdoton ajatus, vaikkakin tällä hetkellä epätodennäköinen :D
Poista