Nimi:
The Way We Fall
Trilogia/sarja: Fallen World,
#1
Kirjailija: Megan
Crewe
Kustantaja: Hyperion
Kustantaja: Hyperion
Julkaisuvuosi: 2012
Sivuja: 309 + 13 englanninkielisessä pokkarissa
Luettavaksi: Omasta hyllystä
Luettavaksi: Omasta hyllystä
Tähdet: ★★★★☆
Juonikuvaus:
Se alkaa kutiamisena, jota ei saa edes raapimalla lakkaamaan. Sitten
tulee kuume ja kihelmöinti kurkussa. Pari päivää myöhemmin alat
höpöttää salaisuuksiasi ja jutella tuntemattomille kuin he
olisivat vanhoja tuttujasi. Vielä kolme päivää, ja vainoharhaiset
hallusinaatiot iskevät.
Ja sitten olet kuollut.
Kun kuolettava virus alkaa niittää
16-vuotiaan Kaelynin kotisaaren asukkaita, hallitus päättää
eristää saaren. Kuolleet alkavat kasautua eikä kukaan ei voi
lähteä tai palata takaisin saarelle.
Terveiden täytyy taistella saaren
hupenevista lääkkeistä ja elintarvikkeista tai menettää kaikki
mahdollisuutensa selviytymiseen. Kun kaikki tuttu hajoaa ympäriltä, Kaelyn yhdistää voimansa entisen kilpailijansa kanssa
ja löytää uuden romanssin kaiken surun keskeltä. Kun virus alkaa
viedä yksi kerrallaan Kaelynin ystäviä ja perheenjäseniä, hänen
täytyy pitää kiinni viimeisistä toiveenrippeistä, että löytyisi
vielä keino pelastaa kaikki rakkaat ihmiset.
Koska kuinka hän voisi jatkaa
elämäänsä, jos ketään ei olisi jäljellä?
Ajatukseni:
Ahdistava. Pelottava. Tunteellinen. Realistinen. Kanada. Lopussa
melkoisen paatoksellinen. Siinä on sanat, jotka kuvaavat tätä
kirjaa parhaiten. Pari kuukautta sitten selailin Goodreadsiä ja
keltamustasävyinen kirja kiinnitti huomioni. Tämän kirjan kansi
on todella hieno ja mieleenpainuva, ja se oli pitkälle syy, miksi tämän
tilasin.
Luin
tätä kirjaa pääsykokeiden kanssa samaan aikaan, eli Joensuuhun
mennessäni ja takaisin tullessani. Alku lähti hyvin liikkeelle,
keskikohta oli huimaa ja loppu sitten vedätti pitkään ja raahasi
ja lopulta päättyi ilman selkeää lopetusta ja vastauksia
kysymyksiin. Ajatukseni ovat hiukkasen sekaisin tämän kirjan
suhteen, koska tuntuu kuin neljä tähteä ei tekisi täysin kunniaa
tälle kirjalle, mutta toisaalta viisi tähteä ei myöskään sovi.
Ehkä neljä puoli, muttah... The
Body Finder flashback.
Joo, neljä tähteä.
Tarina
alkaa, kun Kaelyn ryhtyy kirjoittamaan kirjettä/päiväkirjaa
entiselle parhaalle ystävälleen Leolle, joka lähtee saarelta
opiskelemaan tanssia mantereelle. Viisi vuotta aikaisemmin Kaelyn
muutti perheineen pois saarelta Torontoon isän työn perässä eikä
Kaelyn sopeutunut millään suurkaupungin sykkeeseen. Kaelyn viettää
mieluummin aikaa seuraillen eläimiä, kirjoittamalla niiden
touhuista päiväkirjoihinsa ja leikkimällä kahden
lemmikkifrettinsä kanssa. Lopulta he muuttivat takaisin saarelle.
Kaelynin ja Leon välit ovat kuitenkin menneet poikki riidan takia,
eivätkä he ole puhuneet kahteen vuoteen, ei edes Leon lähdettyä.
Kaelyn
alkaa katua riitaa, joten hän suunnittelee muuttavansa itseään
sosiaalisemmaksi ja lupaa Leolle olevansa uusi Kaelyn, kun Leo tulee
takaisin saarelle tapaamaan vanhempiaan ja tyttöystäväänsä
Tessaa. Mutta sitten virus alkaa levitä ja aluksi niin viattomasti
ja rennosti alkanut päiväkirja muuttuu vakavaksi ja tunteelliseksi
kuvaukseksi Kaelynin ja hänen perheensä ja ystäviensä
kamppailusta yrittää pysyä terveenä ja hengissä ja joutua
samalla katselemaan läheisten ja saarelaisten kuolemia.
Tarina
kerrotaan päiväkirjan muodossa. Päähenkilö Kaelyn tulee todella
tutuksi ja läheiseksi tämän muodon avulla. Pääsemme tutustumaan
hänen syvimpiin ajatuksiinsä, tuntemaan hänen tunteensa ja
näkemään tuon kamalan epidemian repivät osia Kaelynistä jokaisen
kuoleman myötä, jonka hän joutuu todistamaan. Mutta hän kuitenkin
aina yrittää pitää itsensä ja vähenevän, muuttuvan perheensä
koossa.
Päiväkirjamainen
minäkertoja on eräällä tavalla loistava tehokeino kuvata
kuusitoistavuotiaan maailman sortumista tämän ympäriltä ja
kertojan henkilökohtaista kasvua, mutta toisaalta se ei anna
mahdollisuutta näyttää yhtä tasavertaisesti muiden
saarellaolijoiden kamppailua ja elämää. Olisin toivonut
hieman laajempaa perspektiiviä tällaiseen tarinaan, koska siinä on
niin paljon meneillään niin monella eri tasolla, että 'minä' ei
pysty selvittämään kaikkea ihan niin tehokkaasti. Olisin
halunnut tietää enemmän Tessasta ja hänen elämästään, koska
sain vain niin kapoisan kuvan hänestä Kaelynin silmien ja kynän
kautta.
Kaelynin
suhde hänen seitsemänvuotiaaseen serkkuunsa, Meredithiin, on
todella suloinen ja lämmin. Kun Meredithin isä kuolee, Kaelyn ottaa
serkkunsa suojelevan siipensä alle ja yrittää parhaansa mukaan
tarjota turvaa ja apua hänelle. Kuinka yrittää pitää
seitsemänvuotiaan elämä edes jotenkin turvallisena, kun valtavia
määriä ihmisiä kuolee ympärillä, kaduilla riehuu anarkiaa
lietsova jengi, joka ajaa vain omaa etuaan eikä virukseen osata
löytää parannuskeinoa? Kaelynin tehtävä on rankka, mutta hän
yrittää parhaansa.
Jo
ennen viruksen puhkeamista Kaelynin elämä oli melkoisen myrskyisää
ja hankalaa. Kun hänen perheensä muutti takaisin saarelle, hän on
äkkiä ulkopuolinen niiden ihmisten joukossa, joiden kanssa hän
muutamaa vuotta aikaisemmin aikaa vietti. Lisäksi hänen äitinsä
on tummaihoinen ja isä valkoinen, joten Kaelyn ja hänen veljensä
ovat saaren ainoat ”sekaväriset” nuoret, joten Kaelyn tuntee
itsensä jo sen takia ulkopuoliseksi. Kaelynin isä on huippulääkäri,
äiti työskentelee huoltoasemalla, Kaelynin veli Drew on avoimesti
homoseksuaali, joka lisää kitkaa homovastaisen isän ja
tarkoituksella isäänsä homoudellaan ärsyttävän Drewin välille.
Kaelyn yrittää kestää heidän välistään kädenvääntöä.
Homoseksuaalisuus
on nykyään nuorten aikuisten kirjoissa jonkinlainen hitti,
sellainen siisti juttu, jolla yritetään osoittaa erilaisuuden
oikeutusta ja sellaista ”katso nyt, miten suvaitsevaisia tässä
ollaan” -tyylistä asiaa sekä kirjailijan että kirjan osalta.
Tässä kirjassa Drewin homous on jotenkin paljon luonnollisemman
tuntuinen asia kuin Evermoressa
Milesin: sitä ei yritetä teroittaa liikaa, vaan se on aito asia
Drewille ja tämän perheelle, erityisesti isälle, joka ei osaa
suhtautua asiaan kunnolla. Hyvä juttu The
Way We Fallille, koska ei ole realistista, että kaikki ovat aina täysin homouden puolesta - maailmassa on vielä niitä, jotka eivät hyväksy sitä. Ja
kuinka usein olette lukeneet kirjan, jossa päähenkilö ei ole
valkoinen? Minä muistan ainoastaan Rick Riordanin Kanen
aikakirjat -sarjan.
Ja
romantiikkaa tietysti löytyy, mutta ohoo, se on aika pieni osa tästä
kirjassa. Se potkaistaankin käyntiin vasta puolivälin tienoilla.
Kaelynin hanipuppelin nimi on Gav, saaren eräänlainen nuori,
epävirallinen äiti Teresa, joka kerää kaupasta ruoat ja kaiken
mahdollisen käyttötarpeellisen ja jakaa niitä ystäviensä kanssa
koteihinsa linnoittautuneille, virusta pelkääville ihmisille. Gav
oli ihan kiva hahmo, mutta välillä hänen marttyyriasenteensa oli
ärsyttävää; esimerkiksi kun yksi Gavin kaveriporukasta päättää
kääntää takkia ja liittyä anarkismia kannattavaan
huligaanipoppooseen ja ryövää reilun osan Gavin ja kumppaneiden
ihmisille säilömästä ruoasta, Gav inisee kuinka se oli hänen
syytään koko homma. Get over it, man, and stop sniveling! Shit
happens! Mutta kaiken kaikkiaan Gav oli ihan kiva ja hänen ja
Kaelynin romanssi oli piristysruiske viruksen aiheuttamien kuolemien
keskellä.
Crewe
onnistuu hyvin kuvaamaan karanteenin aiheuttaman turhautumisen,
epätoivon, vihan ja horjuvan toivon saaren asukkaissa. Myös
tapahtumajärjestys on oikein onnistunut: saari eristetään, jotta
virus ei leviäisi mantereelle, aluksi ihmisillä on toivoa ja uskoa,
että karanteeni ei kestä kauan ja ettei heitä jätetä oman
onnensa nojaan. Sitten kun tilanne pitkittyy eikä apua ja rokotusta
kuulu, alkaa ahdistus ja pelko leviämään ihmisissä. Kun vieläkään
ei apua tule, ihmiset alkavat riehua turhautuneina, tyhjentämään
kauppoja ja haalimaan itselleen kaiken, mitä irti lähtee. Ihmiset
sairastuvat, kuolevat, terveet yrittävät pysyä sisällä. Crewe
kuvasi näitä tapahtumia erittäin hienosti. Saari on
tapahtumapaikkana ihanteellinen tuollaiselle tilanteelle, ja se on
kanadalainen!
Ei jenkkiläinen! Vohoo! Oireet, joita ihmiset alkavat tuntea
sairastuessaan olivat jotenkin niin karmivan todellisia, että alkoi
itseäkin syyhyttää ja piti raapia hulluna.
The
Way We Fall
on kokonaisuudessaan erittäin hyvä, realistinen selviytymistarina,
mutta loppu oli minulle lievä pettymys. Olisin toivonut selvitystä
viruksesta, sen tarttumisesta, jonkinlaisen ratkaisun sen hoidosta ja
ylipäätään ratkaisuja saaren tilanteesta ja karanteenista.
Lisäksi oireet olivat vähän outoja, esimerkiksi hallusinaatiot –
mitä ihmiset oikein näkivät hallusinoidessaan? Kaelynillä oli
ensikäden tietoa, mutta silti niitä ei kuvattu. Lopussa ei ollut
minkäänlaista suurta tapahtumaa, vaan se oli lähinnä liukuva
alamäki, joka jatkaa seuraavassa osassa samasta tilanteesta kirjan
lopussa olevan seuraavan osan sneakpeakin perusteella.
Viiden
tähden arvoiseksi lukukokemukseksi tässä olisi pitänyt olla
enemmän vastauksia ja jonkinlainen suurempi mullistus lopussa.
Jostakin kumman syystä tämän kirjan virus muistuttaa minua
Resident Evilin
viruksesta. Ensin kaupunki/saari ja sitten...
Suosittelen
tätä kirjaa erityisesti niille, jotka haluavat lukea jotakin
realistista maailmanlopunkuvausta ja selviytymistarinaa, ilman
fantasiaelementtiä.
Lukunäyte:
SEPT 10, sivu 24
”I'm
really sorry,” I said, and I meant it. ”I didn't know she was
going to get so... worked up.”
Rachel
skipped after me to the door. ”Mom's such a spoilsport,” she said
in a loud whisper. ”She thinks the other parents on the island let
their kids run wild. But wild is freakin' fun!”
She
was scratching that spot again as she waved good-bye. I looked back
when I was halfway down the block, and she was still standing there,
waving ans scratching.
I'm
not just nervous now. I'm scared. I can't make myself believe Rachel
was drunk, or any of the other excuses I could have used for her dad.
She was just not herself.
What
the hell is happening?
The
Way We Fall -trilogia
The Way We Fall (2012)
The Lives We Lost (2013)
The Worlds We Make (2014)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jaa mietteesi!